FILA - HISTORIA MARKI
Gdy jakiś czas temu na wybiegach i ulicach miast zadebiutowały buty Disruptor, świat mody pokochał markę Fila! Co więcej, to właśnie od masywnych, pełnych charakteru dad shoes zaczęła się nowa fala zamiłowania do retro looku, która towarzyszy nam aż do dzisiaj. Ale ten brand ma do zaoferowania jeszcze więcej… i jest starszy, niż można przypuszczać. Jak Fila dotarła do miejsca, w którym jest teraz? Oto krótka historia marki, którą pokochały influencerki i miłośnicy streetstyle’u.
Jak to się zaczęło...
1911
To właśnie tu rozpoczyna się wielka historia. Fila została założona w słonecznej Italii, a konkretniej w piemonckiej miejscowości Biella. Lokalizacja nie była bez znaczenia – pierwotnie bowiem brand zajmował się tworzeniem odzieży (przede wszystkim bielizny) dla narciarzy, którzy ćwiczyli umiejętności na stokach Alp. Czterech braci w domowych warunkach podjęło się tworzenia propozycji najwyższej jakości, które podbiły serca miłośników sportu.
Lata 80.
To szczyt popularności marki wśród tenisistów. Fila była liderem jeśli chodzi o odzież i obuwie idealne na kort, a konkurować z nią mógł tylko Sergio Tacchini. Właśnie w tym czasie odświeżony został również logotyp, zyskując kształt, który znamy dzisiaj. Czerwień symbolizuje energię, a niebieski – zaufanie, jakim można obdarzyć brand bez cienia wątpliwości.
2007
Pora na kolejne zmiany w strukturach, które będą miały niebagatelny wpływ na dalszy rozwój marki. Tym razem centrum zarządzania przenosi się do… Korei. To właśnie filia działająca na zasadach licencji przejęła międzynarodowy biznes, któremu ufały już miliony fanów sportu na całym świecie.
2011
To rok, w którym marka zaczęła eksplorować kolejne rynki. Projektanci tworzą już nie tylko odzież dla miłośników sportu, ale też… akcesoria dla golfistów! Fila Korea Ltd.. przejęła globalnego producenta sprzętu do golfa, stając się właścicielem między innymi brandu Titleist.
2016
Właśnie wtedy miłośnicy mody miejskiej w sportowym stylu na nowo odkrywają siłę marki Fila. Odzież, obuwie i akcesoria z charakterystycznym logo i o unikalnym looku, do tej pory nieco zapomniane, wracają do łask i znów podbijają nasze serca.
Lata 70.
Nadchodzi pierwsza rewolucja i fala prawdziwej popularności. Właśnie w tym okresie Fila zaczęła tworzyć odzież również dla miłośników innych dyscyplin. Proponowane rozwiązania docenili nawet profesjonaliści – tacy jak gwiazda tenisa, Björn Borg.
1994
Po przygodnie z tenisem przyszedł czas, by powrócić do narciarskich korzeni, ale też eksplorować zupełnie nowe rejony. Produkty Fila pojawiły się więc na boiskach do koszykówki i powróciły na stoki. Ambasadorami marki zostały takie gwiazdy sportu, jak zwycięzca World Cup’94 Alberto Tomba oraz koszykarz Grant Hill
1995
To czas, gdy wszyscy mogli się przekonać o prawdziwym potencjale produktów Fila. Odzież, obuwie i akcesoria z charakterystycznym logo pokochali miłośnicy hip-hopu. B.I.G., 2Pac, Notorious – to tylko niektóre gwiazdy, które z przyjemnością stawiały właśnie na odzież Fila… a razem z nimi ich fani! W tym czasie Fila przeżywa rozkwit, który na długo zapadnie wszystkim w pamięć.
1996
Właśnie wtedy narodziła się legenda – a konkretniej zadebiutowały buty Fila Disruptor. Świat mody, którym wtedy rządziły stylizacje proponowane przez Spice Girls, zwariował na puncie wyrazistych sneakersów, tak brzydkich, że aż… wspaniałych. Dwie dekady później trend powróci do nas i do tej chwili będziemy go nazywać ugly shoes. Brzmi znajomo, prawda?
2003
To rok wielkich zmian. Po przejściowych kłopotach oryginalny włoski właściciel marki, Holding di Partecipazioni, sprzedał ją funduszowi hedgingowemu Cerberus Capital Managment z siedzibą w USA. W innych rękach Fila radziła sobie całkiem nieźle i pojawiała się w kolejnych krajach.
2017
Czas na wielką rewolucję! Po ponad dwudziestu latach do łask wracają buty Fila Disruptor, na nowo rozgrzewając świat mody miejskiej i wywołując kolosalne zmiany, które możemy obserwować do dziś. Masywne, zabudowane sneakersy, drapieżne i niewątpliwie zwracające uwagę, stają się ostatnim krzykiem mody, a ich dizajn – prawdziwym kanonem. Od tej chwili w naszych sercach (i szafach) goszczą ugly shoes; dokładnie takie, jak niemal dwie dekady wcześniej zaproponowała Fila.
2018
Zachwyt butami Disruprot nie maleje. Noszą je gwiazdy showbiznesu, influencerki, a każda aspirująca znawczyni mody absolutnie musi mieć je w swojej szafie. Hashtagi z nazwą modelu biją rekordy popularności na Instagramie, a zachwyt nie maleje. Ukoronowaniem sukcesu jest tytuł Sneakers of the Year, przyznany marce Fila przez opiniotwórczy serwis footwear News.
2019
Ten rok jednoznacznie pokazał lifestylową siłę marki, która zadebiutowała na wybiegach jednej z największych stolic mody – Mediolanu. Co więcej, kontrakt z Fila podpisali członkowie koreańskiego boysbandu BTS, cieszący się nieprzeciętną sławą na całym świecie. Rzesze miłośników i miłośniczek k-popu na całym świecie zobaczyło idoli właśnie w produktach z charakterystycznym logo. Teraz jeszcze więcej osób chciało nosić produkty Fila! A zainteresowanie marką nie słabnie aż po dziś dzień.