Historia Marki Nike
Nike to marka – fenomen. Założona w garażu przez dwóch przyjaciół, dziś jest odzieżowym gigantem, którego logo zna cały świat. Jej historia jest dowodem na to, że pasja, determinacja i oddanie swojej pracy to skuteczny sposób na odniesienie sukcesu. Jak dokładnie kształtowały się jej losy? Poznajcie fascynującą historię marki Nike.
Nike - historia marki
1964
Trener lekkiej atletyki, William Bowerman oraz jego uczeń, student nauk biznesowych Phil Knight, zakładają w Washington County przedsiębiorstwo pod nazwą Blue Ribbon Sports. Początkowo dystrybuują jedynie japońskie obuwie, jednak połączenie wiedzy z zakresu sportu i ekonomii pozwala na szybki rozwój firmy.
1972
Po raz kolejny marka udowadnia swoją znakomitą biznesową intuicję. Zostaje nawiązana współpraca z tenisistą Ilie Nastase. Zostaje on oficjalną twarzą marki i… ma zakaz gry w obuwiu innych producentów.
1974
Bowerman i Knight wciąż poszukują nowych technologicznych rozwiązań. Inspiracje znajdują nawet w kuchni. Opatentowują nowy model – Nike Waffle Trainer, którego podeszwa przypomina fakturę gofrów. Pomysł na nią zrodził się podobno podczas jednego z niedzielnych śniadań.
1979
Pojawia się kolejny znakomity patent firmy w postaci poduszek gazowych stosowanych w podeszwie. Od tego momentu użytkownicy mogą cieszyć się jeszcze lepszą amortyzacją i dynamicznym krokiem. Co ciekawe, konstruktorem tego rozwiązania był pracownik NASA, Frank Rudy.
1982
Kolejny obuwniczy przełom – pojawia się pierwszy model Nike Air Force.
1985
Michael Jordan zostaje pierwszym w historii sportowcem, którego nazwiskiem nazwano linię obuwia. Air Jordan stają się marzeniem każdego fana koszykówki.
2003-2005
Czas ekspansji i nowych technologicznych rozwiązań. Nike przejmuje Converse za kwotę ponad 300 milionów dolarów. Znacznie poprawiają się także warunki produkcji, brand tworzy niezwykle popularną ekologiczną kolekcję – Nike Considered.
2008-2012
To kolejny złoty okres w historii marki Nike. Na rynku pojawiają się modele stworzone w oparciu o nowe technologie – Flywire i Flyknit. Z miejsca stają się hitem zarówno wśród zawodowych sportowców, jak i sneakerheadów.
1971
Następuje całkowite zakończenie współpracy z Japończykami. Przedsiębiorstwo oficjalnie zmienia nazwę na Nike, która nawiązuje do greckiej bogini zwycięstwa i wypuszcza pierwszy w pełni autorski model butów o tej samej nazwie. Pojawia się również nowe logo – Swoosh, zaprojektowane przez studentkę Carolyn Davidson. Symbolizuje ono dynamikę, sukces oraz zwycięstwo.
1988
Hasło „Just Do It” staje się obowiązującym do dziś sloganem brandu rozpoznawalnym na całym świecie.
Lata 90.
Marka rozszerza swoje kolekcje o streetwearową dzież i obuwie. Nawiązuje również kolejne współprace z największymi gwiazdami sportu, takimi jak Andrea Agassi, Michael Schumacher czy Eric Cantona. To również symboliczny koniec pewnej epoki – w 1999 roku umiera William Bowerman.
2013-2020
Marka nie zwalnia. Co sezon pojawiają się znakomite i zaskakujące fanów Nike propozycje. Reedycje klasyków i zupełnie nowe modele obuwia, dopracowana odzież oraz dodatki sprawiają, że brand kochają miliony klientów na całym świecie. Logo Swoosh i slogan „Just do it” zasłużenie wpisały się w historię sportu i mody, symbolizując najlepszą jakość, świetny design i… wiarę we własne możliwości.