Historia marki Nike
Nike to marka – fenomen. Założona w garażu przez dwóch przyjaciół, dziś jest odzieżowym gigantem, którego logo zna cały świat. Jej historia jest dowodem na to, że pasja, determinacja i oddanie swojej pracy to skuteczny sposób na odniesienie sukcesu. Jak dokładnie kształtowały się jej losy? Poznajcie fascynującą historię marki Nike.
Buty Nike damskie Buty Nike męskieButy Nike dziecięce
Nike - historia marki
1964
Trener lekkiej atletyki, William Bowerman oraz jego uczeń, student nauk biznesowych Phil Knight, zakładają w Washington County przedsiębiorstwo pod nazwą Blue Ribbon Sports. Początkowo dystrybuują jedynie japońskie obuwie, jednak połączenie wiedzy z zakresu sportu i ekonomii pozwala na szybki rozwój firmy.
1972
Po raz kolejny marka udowadnia swoją znakomitą biznesową intuicję. Zostaje nawiązana współpraca z tenisistą Ilie Nastase. Zostaje on oficjalną twarzą marki i… ma zakaz gry w obuwiu innych producentów.
1974
Bowerman i Knight wciąż poszukują nowych technologicznych rozwiązań. Inspiracje znajdują nawet w kuchni. Opatentowują nowy model – Nike Waffle Trainer, którego podeszwa przypomina fakturę gofrów. Pomysł na nią zrodził się podobno podczas jednego z niedzielnych śniadań.
1979
Pojawia się kolejny znakomity patent firmy w postaci poduszek gazowych stosowanych w podeszwie. Od tego momentu użytkownicy mogą cieszyć się jeszcze lepszą amortyzacją i dynamicznym krokiem. Co ciekawe, konstruktorem tego rozwiązania był pracownik NASA, Frank Rudy.
1982
Kolejny obuwniczy przełom – pojawia się pierwszy model Nike Air Force.
1988
Hasło „Just Do It” staje się obowiązującym do dziś sloganem brandu rozpoznawalnym na całym świecie.

2003-2005
Czas ekspansji i nowych technologicznych rozwiązań. Nike przejmuje Converse za kwotę ponad 300 milionów dolarów. Znacznie poprawiają się także warunki produkcji, brand tworzy niezwykle popularną ekologiczną kolekcję – Nike Considered.
2013-2020
Marka nie zwalnia. Co sezon pojawiają się znakomite i zaskakujące fanów Nike propozycje. Reedycje klasyków i zupełnie nowe modele obuwia, dopracowana odzież oraz dodatki sprawiają, że brand kochają miliony klientów na całym świecie. Logo Swoosh i slogan „Just do it” zasłużenie wpisały się w historię sportu i mody, symbolizując najlepszą jakość, świetny design i… wiarę we własne możliwości.
1971
Następuje całkowite zakończenie współpracy z Japończykami. Przedsiębiorstwo oficjalnie zmienia nazwę na Nike, która nawiązuje do greckiej bogini zwycięstwa i wypuszcza pierwszy w pełni autorski model butów o tej samej nazwie. Pojawia się również nowe logo – Swoosh, zaprojektowane przez studentkę Carolyn Davidson. Symbolizuje ono dynamikę, sukces oraz zwycięstwo.

1985
Michael Jordan zostaje pierwszym w historii sportowcem, którego nazwiskiem nazwano linię obuwia. Air Jordan stają się marzeniem każdego fana koszykówki.
Lata 90.
Marka rozszerza swoje kolekcje o streetwearową odzież i obuwie. Nawiązuje również kolejne współprace z największymi gwiazdami sportu, takimi jak Andrea Agassi, Michael Schumacher czy Eric Cantona. To również symboliczny koniec pewnej epoki – w 1999 roku umiera William Bowerman.

2008-2012
To kolejny złoty okres w historii marki Nike. Na rynku pojawiają się modele stworzone w oparciu o nowe technologie – Flywire i Flyknit. Z miejsca stają się hitem zarówno wśród zawodowych sportowców, jak i sneakerheadów.
