Historia marki Vans
Historia marki Vans
Od entuzjastów jazdy na deskorolce i rowerach BMX, przez fanów na ulicach Kalifornii, po miłośników streetwearu. Nie sposób wymienić wszystkich, którzy sięgają po kultowe modele tego brandu. Zobacz, jak kształtowały się losy rodzinnej firmy, która osiągnęła wielki sukces. Oto krótka historia marki Vans.
Vans - historia marki
1966
16 marca – Paul Van Doren oraz jego trzej wspólnicy: Jim Van Foren, Gordy Lee i Serge D’Eilia otwierają w Anaheim w stanie Kalifornia swój pierwszy sklep Van Doren Rubber Company. Na 704 East Broadway zaczynają sprzedawać designerskie buty na zamówienie. W tym dniu udaje im się sprzedać 12 par Vansów, rano przyjmując klientów i zapraszając po odbiór popołudniu.To właśnie w tym roku powstaje Vans Authentic – znany wtedy jako #44. Jeden z najbardziej ikonicznych butów doczekał się w późniejszych latach wielu kolaboracji.
1977
Pojawia się Vans #36, zwany Old Skool, ze słynnym paskiem Sidestripe. To pierwszy skateboardowy but, który zawiera skórzane panele zwiększające trwałość. Wprowadzony zostaje również model #98, Classic Slip-On, który dzięki rozpowszechnieniu przez deskorolkarzy i rowerzystów BMX staje się wzorem dla wszystkich wsuwanych butów. Marka rozwija się tworząc sieć sklepów. Powstają stacjonarne punkty na terenie Stanów Zjednoczonych.
1978
Kolekcja brandu powiększa się o buty z wyższą cholewką - Sk8-Hi, inaczej zwane Style 38. Jest to drugi model z rozpoznawalnym znakiem „jazz Stripe” na bocznym panelu, jednak w nowej odsłonie – zyskuje on nazwę Sidestripe. Sk8-Hi wznosi funkcjonalność na wyższy level, osłaniając kostki deskorolkarzy przed możliwymi urazami, a dodatkowo nadaje zupełnie nowy styl obuwiu.
Lata 80-te
Paul Van Doren powoli wycofuje się z firmy Vans. Mimo to w dalszym ciągu jest ona prowadzona przez jego współpracowników i stale się rozwija, poszerzając swoje wpływy. Powstają kolejne modele butów przeznaczone również do innych sportów, takich jak wakeboarding, surfing, motorcross.
1982
Sean Penn pojawia się w filmie „Fast Time at Ridgemont High” w butach marki Vans. Jest to jeden z przełomowych momentów w historii i przyczynia się do zwiększenia popularności brandu.
1988
Oferta Vans poszerza się o The Vans Steve Caballero, pierwszy sygnowany nazwiskiem but skateboardowy. Wprowadzone zostają materiały odporne na warunki atmosferyczne i wodoszczelne tkaniny – Mountain Edition.
1994
Vans spotyka się z dużym zainteresowaniem klientów z Europy, dlatego postanawia rozszerzyć produkcję na inne kraje i przenosi fabrykę poza tereny Stanów. Rozpoczyna projektowanie kolejnych unikatowych modeli trampek, inspirując wielbicieli mody ulicznej lat dziewięćdziesiątych.
2003
Marka wprowadza na rynek kolekcję Vault by Vans, która oferuje ponadczasowe modele łączące świat mody i wzornictwo premium z klasycznymi sylwetkami obuwia brandu.
2004
Vans uruchamia sprzedaż internetową oraz Vans Custom, udostępniając klientom możliwość spersonalizowania modeli poprzez specjalny panel. Każdy może dostosować popularne modele do swoich preferencji.
2005-2015
Rozszerzając swoje wpływy marka tworzy kolejne kolekcje, kolaboracje oraz eventy, skupiające fanów mody ulicznej oraz skateboarderów na całym świecie. Powstaje również House of Vans – pierwsza przestrzeń eventowa na Brooklynie sygnowana logiem brandu.Przez te lata, przy wykorzystaniu flagowych modeli, powstają różne kolaboracje m.in. Vans x The Simpsons czy ponownie Vans x Supreme z nowymi wariacjami na temat Authentic.
2016
50 rocznica powstania firmy i pierwszego sklepu w Anaheim. Vans rozpoczyna kampanię „The Story of Vans”, bijącą rekordy oglądalności. Rozszerza również House of Vans, tworząc kolejne przestrzenie eventowe oraz wypuszcza rocznicową kolekcję Vans Pro Classics. Prezentuje ona najbardziej kultowe modele obuwia z archiwum, klasyczne trampki, unowocześnione o technologię oraz zaprojektowane tylko i wyłącznie do jazdy na deskorolce.
1976
Rok po wypuszczeniu Vans Era firma projektuje kolejny model. #46 to obuwie wsuwane, niesznurowane, dedykowane miłośnikom jazdy na rowerach BMX. Debiutuje również logo Vans Off The Wall.
1984-1988
Niestety w 1984 roku firma zgłasza wniosek o ochronę przed upadłością. Mimo, iż produkty sprzedają się dobrze, nie są w stanie spłacić zadłużenia. Przez te lata Vans stara się opanować sytuację, by nie doprowadzić do całkowitego upadku. Paul wraca na stołek prezesa i oznajmia, że marka musi obniżyć wszystkie koszty, nie rezygnując z jakości butów. Pod koniec 1988 roku spłaca wszystkie długi i wychodzi powoli na prostą.
1993
Marka rozpoczyna produkcję butów do snowboardu.
1996
Vans i Supreme nawiązują długoterminową współpracę tworząc serię pod wspólną marką Old Skools. Vans sponsoruje inauguracyjną imprezę Triple Crown of Skateboarding.
1998
Marka otwiera zewnętrzny, kryty skatepark o powierzchni 4300 metrów kwadratowych w Orange w Kalifornii. Daniel Franck zdobywa srebrny medal olimpijski w butach snowboardowych Vans na igrzyskach w Nagano.
2000
Vans odnotowuje kolejny sukces. Magazyn „Forbes” nadaje marce tytuł jednej z najlepszych małych firm w Stanach Zjednoczonych.
2001
Marka asystuje przy produkcji filmu „Dogtown and Z-Boys”, który opowiada o początku skateboardingu i osobowościach, które zapisały się na kartach historii tego sportu. Film zdobywa nagrodę publiczności oraz dla najlepszego reżysera na festiwalu Sundance.
2002
Otwarty zostaje kolejny skatepark, tym razem w Orlando w stanie Floryda.
2017
Od 1966 Vansy spotykają się z coraz większym zainteresowaniem. Te najbardziej pożądane buty w Kalifornii noszą praktycznie wszyscy. Od wielbicieli mody i stylu, wygodnego ubierania się, aż po miłośników skatingu. Z myślą o tych ostatnich marka wypuszcza model #95 inspirowany Vans Authentic, dziś lepiej znany jako Era. Zaprojektowany przez skaterów: Tony’ego Alva i Stacy’ego Peralta, dzięki szerokiemu wyborowi wzorów i kolorów, wyściełanej cholewce oraz designerskiej oprawie staje się hitem dekady.