Historia Marki Converse
Co łączy członków młodzieżowych subkultur, miłośników sportowej wygody i fanów lekkiego, miejskiego looku? Odpowiedź brzmi: trampki Converse! Obuwie tego brandu już od dekad rządzi na ulicach metropolii na całym świecie. Wiosną i latem nie wyobrażamy sobie bez nich stylizacji, a logo marki – słynna biała gwiazdka i szewron – jest znane niemal w każdym zakątku świata. Jak do tego doszło, że małe przedsiębiorstwo ze stanu Massachusetts stało się międzynarodowym gigantem? Oto zdumiewająca historia Converse.
Converse - historia marki
1908
Wtedy wszystko się zaczęło W lutym Marquis Mills Converse zakłada przedsiębiorstwo obuwnicze Converse Rubber Shoe Company. Cel? Tworzenie wygodnego obuwia z canvasową cholewką i gumową podeszwą, dostosowanego do potrzeb kobiet, mężczyzn i dzieci. Firma, która stanęła w Malden w stanie Massachusetts już wkrótce zacznie być słynna na całym świecie.
1923
Ten rok to początek legendarnej współpracy! A wszystko zaczęło się od… bólu stóp. Do Converse zgłosił się Charles „Chuck” Taylor, słynny wówczas koszykarz, który opowiedział o kłopotach koszykarzy przy treningu i o tym, jaki ból potrafią wywołać źle dopasowane buty. Projektanci marki postanowili to zmienić i zaproponowali sportowcowi pracę ambasadora ich produktu. Koszykarz zgodził się na współpracę i kontynuował ją aż do swojej śmierci w 1969 roku.
1970
Po II wojnie światowej Converse stopniowo pięło się na szczyt popularności, stając się prawdziwie ikoniczną marką. Na początku lat 70. trudno było wyobrazić sobie zajęcia w szkole bez tych butów. To właśnie wtedy jeden z pracowników, niejaki Jim Labadini, stworzył słynny logotyp marki – gwiazdkę i szewron, które od tego czasu ma zdecydowana większość modeli.
1980
Choć na rynku pojawili się już giganci, których znamy dzisiaj – Nike, adidas czy Reebok – Converse nie oddało pola bez walki. W efekcie, na początku lat 80., po dekadzie wycofania, trampki z gwiazdką wracają do łask, tym razem już jako obuwie casualowe.
2009
Converse pod nazwą CONS rozpoczyna rewolucyjny projekt. Od teraz brand zwraca się nie tylko do koszykarzy i miłośników sportowego lifestyle’u, ale dopinguje również skateboarderów. Liczne współprace oraz ochocze wsparcie właśnie tej dyscypliny w kolejnych latach – między innymi przez sponsorowanie wydarzeń – ugruntowało pozycję marki. Coraz więcej osób zaczęło dostrzegać i cenić buty Converse.
2012
Koniec tego roku to kolejna rewolucja – buty Converse żegnają się z koszykówką! Ostatni gracze pozwalają wysłużonym tenisówkom udać się na zasłużoną emeryturę, a projektanci skupiają się na nowej gałęzi rozwoju, jaką jest tworzenie obuwia na co dzień.
2015
Klasyczny model… w nowej odsłonie! W lipcu 2015 na rynku pojawiają się buty Chuck Taylor II. Zapowiedziany na początku miesiąca model pod względem technicznym był o wiele lepszy od pierwowzoru – wprowadzono bowiem liczne usprawnienia zgodne z duchem czasu – ale nie stracił nic z legendarnego looku, który pokochali wszyscy miłośnicy streetstyle’u. Miks idealny!
2017
Converse od kilku lat kontynuuje rozwój linii dedykowanych bardziej casualowym zestawieniom, nawiązując kolejne ciekawe współprace i inspirując się takimi ikonami, jak chociażby Nirvana, AC/DC czy Metallica. W 2017 roku pojawia się jednak szczególna kolekcja obuwia, stworzona specjalnie na Pride Month, którą pomogła wypromować Miley Cyrus. Trampki Converse występują również w filmach i serialach. Można je zobaczyć na nogach bohaterów takich produkcji jak „Ja, robot”, „Powrót do przyszłości” czy „Doctor Who”.
1917
Na rynku pojawiają się pierwsze buty dedykowane koszykarzom. Założyciele marki jeszcze nie wiedzą, że właśnie stworzyli but, który stanie się legendą! Na prawdziwą sławę przyjdzie jednak trochę poczekać.
1932
Współpraca z Chuckiem Tylorem okazała się owocna – i to do tego stopnia, że projektanci zdecydowali się nazwać popularne buty właśnie jego imieniem. Tak narodziły się kultowe dziś Converse Chuck Taylor All Star! Trampki nie tylko prezentowały się znakomicie, ale również naprawdę się sprawdzały. Do legendy przeszedł moment, w którym Wilton Chamberlain z Philadelphia Warriors zdobył w jednym meczu aż sto punktów. Jego sekret? Umiejętności, ciężka praca i… wybranie na słynne starcie właśnie wygodnych Chuck Taylor All Star od Converse.
1986
Converse debiutuje z kolejnym modelem obuwia dedykowanego właśnie mistrzom parkietów – The Weapon. Skórzana cholewka tego modelu, zwracająca uwagę kolorystyka, wysoka podeszwa i specjalna wkładka zapewniająca komfort, przekonała nawet mistrzów i stała się pewnego rodzaju kanonem. Reedycje tego modelu pojawiły się również później – w 2003, 2009 czy 2012 roku. Zakładali je jednak nie tylko sportowcy, ale również… muzycy. Wokalista Guns N’ Roses, Axl Rose, pojawił się w nich w teledysku piosenki Extranged.
2001
Ten rok to czas ogromnych zmian. Po licznych perturbacjach finansowych pojawia się światełko nadziei – w kwietniu nowy zarząd Converse z pomocą specjalistów staje do boju o legendarną markę i postanawia pomóc jej wrócić do (w pełni zasłużonych) łask.
2010
Dzięki współpracy z Nike, która rozpoczęła się w 2003 roku, Converse znów wraca na rynek, tym razem z rozmachem. Oprócz legendarnych butów, oczywiście w nowej, ulepszonej odsłonie, słynne logo z gwiazdką pojawia się również na odzieży i akcesoriach.
2019
Kolejna zmiana! Po wyciszeniu się i opracowaniu nowych technologii, już z wsparciem Nike, Converse raz jeszcze debiutuje na koszykarskich boiskach, tym razem nowoczesnym, doskonale zaprojektowanym modelem All-Star Pro BB. Te buty to prawdziwie mistrzowskie połączenie klasycznej sylwetki trampek Converse – tych samych, które nosił słynny Chuck Taylor – z iście futurystycznymi technologiami, w których specjalizuje się brand ze Swooshem. Nic dziwnego, że stawiali na nie najsłynniejsi koszykarze i koszykarki!